Τροχοφόρα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης

Δημοσιεύθηκε: Μάρτιος 3, 2018

Οι υποψηφιότητες του ελληνικού διαγωνισμού 

Του Ευθυμίου Λάζου 

Lead

Το διεθνές ενδιαφέρον για την απόκτηση τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης και/ή μεταφοράς προσωπικού (6 x 6, 8 x 8 ή 10 x 10) έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία 15-20 χρόνια. Η Ελλάδα, στο νέο δεκαετές εξοπλιστικό της πρόγραμμα (2006-2015) και με αριθμό προτεραιότητας No.2, έχει προγραμματίσει την προμήθεια 84 τέτοιων οχημάτων, με προϋπολογισμένη δαπάνη € 430,6 εκ. Τα οχήματα αυτά αναμένεται να εξοπλίσουν τις ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στα πλαίσια διεθνών ειρηνευτικών αποστολών. Στις σελίδες που ακολουθούν παρουσιάζονται συνοπτικά τα οχήματα, τα οποία αναμένεται να διεκδικήσουν το ελληνικό πρόγραμμα.

AMV

Το AMV (Armoured Modular Vehicle) σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τα οχήματα της σειράς “ΧΑ”. Η σχεδίαση των οχημάτων AMV ολοκληρώθηκε, σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις της Φινλανδίας, το 2001, με την κατασκευή του βιομηχανικού πρωτότυπου. Το συγκεκριμένο όχημα παράγεται σε εκδόσεις των 6 x 6 και 8 x 8. Το όχημα μπορεί να μεταφέρει φορτίο μέγιστου βάρους δέκα τόνων. Σήμερα, το AMV χρησιμοποιείται από τη Φινλανδία, την Πολωνία και τη Σλοβενία. Πρόσφατα, η Νότια Αφρική ανέθεσε στην Patria την προμήθεια 270 AMV, ενώ και η Κροατία έχει προκρίνει το εν λόγω όχημα (μαζί με το Pandur II), ως την τελική φάση επιλογής για τον εξοπλισμό του στρατού της. Συνολικά, μέχρι σήμερα, έχουν πωληθεί περισσότερα από 1.200 AMV. Ο σχεδιασμός του AMV είναι σπονδυλωτός και διευκολύνει τη δημιουργία μιας σειράς οχημάτων, ικανών να καλύψουν κάθε απαίτηση. Τα πρώτα οχήματα άφησαν τη γραμμή παραγωγής τον Ιούνιο του 2004. Τα 24 οχήματα που διαθέτει η Φινλανδία είναι της έκδοσης μεταφοράς όλμων 120mm, ενώ η Πολωνία θα προμηθευτεί 690 οχήματα σε διαφορετικές εκδόσεις. Οι εκδόσεις για τις οποίες ενδιαφέρεται η Πολωνία είναι οι εξής: όχημα μάχης με πύργο δύο ατόμων τύπου Hitfist της Oto Melara, ο οποίος φέρει ένα πυροβόλο τύπου Mk.44 των 30mm της ATK Gun Systems, ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62mm και εκτοξευτές αντιαρματικών βλημάτων TOW, όχημα μεταφοράς προσωπικού με πολυβόλο των 12,7mm κατευθυνόμενο με τηλεχειρισμό, όχημα διοίκησης και ελέγχου, όχημα μηχανικού, όχημα αναγνώρισης, όχημα μεταφοράς τραυματιών και όχημα περισυλλογής. Το AMV είναι πλήρως αμφίβιο και κινείται στο νερό με τη βοήθεια δύο προπελών, ενώ είναι αερομεταφερόμενο από αεροσκάφος C-130 Hercules, εφόσον όμως το βάρος μάχης δεν ξεπερνά τους 18 τόνους. Το όχημα έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 7,75 μέτρα x 2,83 μέτρα x 2,35 μέτρα και είναι εφοδιασμένο με πετρελαιοκινητήρα τύπου DI-12 της Scania συνολικής ισχύος 543 ίππων και με αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης της ZF με επτά ταχύτητες εμπροσθοπορείας και με μία ταχύτητα για όπισθεν πορεία. Το βάρος του οχήματος (κενό) είναι 16 τόνοι, ενώ το μέγιστο βάρος μάχης είναι 26 τόνοι.Επομένως, ο λόγος ισχύος-βάρους είναι 20,88 ίπποι/τόνο. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει το όχημα είναι άνω των 100 km/h (σύμφωνα με ορισμένες πηγές είναι τα 110 km/h) ώρα και η αυτονομία του ανέρχεται στα 800 km. Με βάρος μάχης 22 τόνους, η ταχύτητα κίνησης του AMV εντός νερού είναι τα 10 km/h. Το όχημα έχει την ικανότητα να κινείται σε έδαφος με εμπρόσθια κλίση της τάξεως του 70%, σε έδαφος με πλάγια κλίση της τάξεως του 40%, ενώ μπορεί να υπερπηδήσει κατακόρυφο εμπόδιο ύψους 70 εκατοστών, τάφρο μήκους 2,1 μέτρων και να περάσει από υδάτινο κώλυμα βάθους δύο μέτρων. Το όχημα προσφέρει αντιβαλλιστική περιμετρική προστασία από διατρητικά φυσίγγια διαμετρήματος 7,62mm και από φυσίγγια διαμετρήματος 30mm τύπου APFSDS (Armoured Piercing, Fin Stabilised, Discarding Sabot), ενώ η υπερκατασκευή του οχήματος παρέχει προστασία από νάρκες με εκρηκτική ύλη ίση με δέκα κιλά TNT.

Boxer

Το Boxer (πρώην MRAV = Multi-Role Armoured Vehicle για τη Μεγάλη Βρετανία ή GTK = Gepanzertes Transport Kraftfahrzeug για τη Γερμανία) είναι προϊόν της κοινοπραξίας ARTEC (Armoured Technology), την οποία δημιούργησαν η Γερμανία (KMW και Rheinmetall Land Systeme) και η Μεγάλη Βρετανία (Alvis Vickers Ltd). Τον Ιούλιο του 2003, το Λονδίνο αποχώρησε από το πρόγραμμα προκειμένου να αναπτύξει το σύστημα FRES (Future Rapid Effect System), αλλά, από τον Φεβρουάριο του 2001, είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα η Ολλανδία, με την εταιρία Stork (για την Ολλανδία το πρόγραμμα ονομάζεται PWV = Pantser Wiel Voertuig). Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Μεγάλη Βρετανία συμφώνησε να καταβάλει στο ακέραιο την οικονομική της δέσμευση για τη φάση ανάπτυξης του Boxer. Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί 12 πρωτότυπα οχήματα, ενώ οι δεδομένες παραγγελίες αφορούν σε 472 οχήματα, 272 για τη Γερμανία (η προμήθεια αποφασίστηκε τον Δεκέμβριο του 2006) και 200 για την Ολλανδία (η προμήθεια αποφασίστηκε τον Ιούνιο του 2006). H Γερμανία θα παραλάβει 135 οχήματα μεταφοράς προσωπικού, 65 οχήματα διοίκησης και 72 οχήματα διακομιδής τραυματιών. Από την άλλη, η Ολλανδία θα παραλάβει 58 οχήματα διακομιδής τραυματιών, 55 οχήματα διοίκησης, 41 οχήματα μηχανικού, 27 οχήματα γενικών μεταφορών και 19 οχήματα γενικών μεταφορών/διοίκησης. Οι παραδόσεις αναμένεται να ξεκινήσουν το 2009 για τη Γερμανία και το 2011 για την Ολλανδία. Το Boxer έχει στόχο να καλύψει μια σειρά απαιτήσεων, όπως μεταφοράς προσωπικού, διοίκησης, μεταφοράς τραυματιών, μεταφοράς όλμου, περισυλλογής κ.ά. Σε κάθε περίπτωση, το όχημα μπορεί να μεταφέρει έως οκτώ τόνους φορτίο. Στη διαμόρφωση μεταφοράς προσωπικού, το Boxer δύναται να μεταφέρει έως οκτώ άτομα (συν τρία άτομα πλήρωμα) και εξοπλίζεται με ένα πυροβόλο των 12,7mm ή με έναν αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40mm. Το επίπεδο θωράκισης του Boxer είναι υψηλό και το όχημα προσφέρει προστασία από φυσίγγια ελαφρών όπλων, από θραύσματα βλημάτων πυροβολικού, από βομβίδια προσβολής οροφής (top attack όπως το BAT = Brilliant Anti-Tank) και από ορισμένα φορητά αντιαρματικά όπλα. Στον βασικό εξοπλισμό του οχήματος περιλαμβάνεται σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, παθητικός εξοπλισμός νυχτερινής παρατήρησης, κλιματιστικό σύστημα και ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου. Το βάρος μάχης του Boxer είναι της τάξεως των 33 τόνων και έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 7,93 μέτρα x 2,99 μέτρα x 2,37 μέτρα (είναι αερομεταφερόμενο από αεροσκάφος τύπου A-400M). Το όχημα είναι εφοδιασμένο με πετρελαιοκινητήρα της MTU συνολικής ισχύος 710 ίππων και με αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης της Allison. Ο λόγος ισχύος-βάρους είναι 21,52 ίπποι/τόνο, ενώ επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 103km/h και αυτονομία 1.050 km όταν κινείται σε οδό. Το όχημα μπορεί να υπερπηδήσει κατακόρυφο εμπόδιο ύψους 80 εκατοστών και τάφρο μήκους δύο μέτρων.

BTR-90

Το όχημα BTR-90 έχει βάρος μάχης 20,92 τόνους και σχεδιάστηκε ώστε να διαθέτει μεγάλη ευκινησία, ενισχυμένη ισχύ πυρός και επιβιωσιμότητα. Απευθύνεται τόσο στα μηχανοκίνητα τμήματα του Στρατού, όσο και σε μονάδες πεζοναυτών, για κάλυψη με πυρά υποστήριξης, μεταφορά προσωπικού, αναγνωριστικές αποστολές, αποστολές επιτήρησης και για περιπολίες. Η ισχύς πυρός του οφείλεται στο αυτόματο πυροβόλο 2A42 των 30mm, στο συζυγές πολυβόλο PKTM των 7,62mm και στον αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων AG-17 των 30mm. Στον πύργο υπάρχει εγκατεστημένος και ένας εκτοξευτής αντιαρματικών βλημάτων, ενώ ένας δεύτερος εκτοξευτής επιτρέπει την εκτόξευση αντιαρματικών βλημάτων από το έδαφος. Το όχημα μπορεί επίσης να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία οχημάτων που χρησιμοποιούνται σε ρόλους διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνιών, τεχνικής υποστήριξης, διακομιδής τραυματιών κ.ά. Το σκάφος του οχήματος αναπτύχθηκε με βάση την πολεμική εμπειρία από πολλές περιοχές του κόσμου και από αξιολογήσεις ειδικών. Ο 510 ίππων κινητήρας βρίσκεται πίσω, το διαμέρισμα μάχης μπροστά, το διαμέρισμα της ομάδας εφόδου στη μέση. Αυτή η διαμόρφωση αξιολογήθηκε ότι επιτυγχάνει την άριστη κατανομή φορτίου στους τροχούς και τα ελαστικά. Ο αρχηγός του πληρώματος και ο πυροβολητής βρίσκονται στον πύργο και ο αρχηγός μπορεί να εκτελέσει επιτήρηση όλου του περιβάλλοντος χώρου (σε ύψος από -5ο μέχρι +75ο), κατάδειξη στόχου και, αν χρειάζεται, μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο των οργανικών οπλικών συστημάτων του οχήματος. Ο οδηγός και τα υπόλοιπα επτά μέλη του πληρώματος βρίσκονται στο μεσαίο τμήμα και ως εξόδους έχουν τόσο τη θύρα στον πύργο, όσο και τις πλευρικές θύρες. Το όχημα διαθέτει εξακύλινδρο κινητήρα με υδρομηχανική μετάδοση της κίνησης και ανεξάρτητο σύστημα ανάρτησης με εγκάρσιες ράβδους στρέψεως, σύστημα ελέγχου πίεσης στα ελαστικά και δυνατότητα κίνησης σε συνθήκες έλλειψης πίεσης (αέρα) σε αυτά. Η ευκινησία διατηρείται ακόμη και μετά από εκρήξεις ναρκών κατά προσωπικού κάτω από τους τροχούς. Αυτά τα χαρακτηριστικά τού προσδίδουν μέγιστη ταχύτητα 100 km/h, μέση ταχύτητα άνω των 50 km/h και σε περιορισμένους χώρους μπορεί να ελιχθεί με στροφή ακτίνας έξι μέτρων, εκτελώντας στροφή με τους τέσσερις εμπρόσθιους τροχούς. Υπερπηδά τάφρο μήκους 2,1 μέτρων, κινείται σε εδάφη με κλίση 30ο και υπερπηδά εμπόδια ύψους 80 εκατοστών. Είναι αμφίβιο και κινείται στο νερό με ταχύτητα 9 km/h, χωρίς προετοιμασία. Το BTR-90 έχει τη δυνατότητα να εμπλέκεται με στόχους ενώ είναι εν κινήσει και το σύστημα ελέγχου πυρός εξασφαλίζει τη δυνατότητα εμπλοκής ημέρα και νύχτα. Το σύστημα ελέγχου πυρός αποτελείται από τη διόπτρα του πυροβολητή BPKZ-42 και τη διόπτρα του αρχηγού 1P-13. Προαιρετική είναι η εγκατάσταση της θερμικής διόπτρας BPK-M για τον πυροβολητή. Το όχημα μπορεί να εμπλακεί με εχθρικά τεθωρακισμένα οχήματα σε απόσταση μέχρι 2.500 μέτρα, με ελικόπτερα και οχυρωμένες εγκαταστάσεις έως τα 2.000-2.500 μέτρα και με στρατιώτες σε ανοιχτό χώρο μέχρι τα 4.000 μέτρα. Τα φορητά αντιαεροπορικά συστήματα Igla ή Strela προσθέτουν επιπλέον ισχύ πυρός και προστασία. Η θωράκιση στο εμπρόσθιο τμήμα παρέχει προστασία από μικρού διαμετρήματος πυροβόλα και η πλευρική θωράκιση παρέχει προστασία από μεγάλου διαμετρήματος πυροβόλα και θραύσματα βλημάτων πυροβολικού, ενώ υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης πρόσθετης θωράκισης. Διαθέτει σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης και σύστημα δημιουργίας προπετάσματος καπνού. Σε περίπτωση που το όχημα υποστεί ζημιά ενώ κινείται στο νερό, διαθέτει σύστημα απάντλησης υδάτων, ενώ προαιρετικό είναι το σύστημα κλιματισμού και ψύξης για βελτίωση του περιβάλλοντος εντός του οχήματος. Το σύστημα ελέγχου πληροφοριών OICS εξασφαλίζει τον έλεγχο της μετάδοσης κίνησης, του κινητήρα και τη διάγνωση των βασικών μονάδων του οχήματος, ενώ η επικοινωνία εξασφαλίζεται με τον ασύρματο R-163-50U, τον δέκτη R-163UP και τη συσκευή εσωτερικής επικοινωνίας R-174.

Pandur ΙΙ

Η αυστριακή Steyr-Daimler-Puch, η οποία εξαγοράστηκε από την General Dynamics European Land Combat Systems, έχει αναπτύξει τη σειρά οχημάτων Pandur ΙΙ (6×6, 8×8). Η σχεδίαση του Pandur ΙΙ είναι τέτοια, ώστε να του επιτρέπει την ενσωμάτωση διαφορετικών όπλων, για την κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερων απαιτήσεων. Ο βαρύτερος οπλισμός του Pandur ΙΙ είναι έναν πύργος δύο ατόμων με πυροβόλο των 90mm, ενώ ο ελαφρύτερος είναι το πυροβόλο M-2 των 12,7mm. Εκτός από την έκδοση μεταφοράς προσωπικού (ικανότητα μεταφοράς: δέκα στρατιώτες συν το διμελές πλήρωμα για την έκδοση 6 x 6 και 12 στρατιώτες συν το διμελές πλήρωμα για την έκδοση 8 x 8), η Steyr-Daimler-Puch έχει αναπτύξει τις εξής επτά εκδόσεις: αντιαρματικής άμυνας, διοίκησης, εσωτερικής ασφαλείας, μεταφοράς όλμου των 81mm ή 120mm, αναγνώρισης, περισυλλογής και μεταφοράς τραυματιών. Επίσης, υπάρχει αμφίβια δυνατότητα με τη χρήση δύο προπελών (μέγιστη ταχύτητα πλεύσης: 11 km/h). Μέχρι σήμερα, η Αυστρία επιχειρεί με 68 οχήματα Pandur I (6 x 6), ενώ αναμένεται να προμηθευτεί άλλα 129 οχήματα της έκδοσης Pandur II. Εκτός της Αυστρίας, το όχημα έχει επιλεγεί και από την Πορτογαλία (260 οχήματα). Η απόφαση ελήφθη τον Φεβρουάριο του 2004 και από τα 260, τα 240 προορίζονται για τον Στρατό και τα 20 για τους Πεζοναύτες. Οι παραδόσεις άρχισαν στα μέσα του 2007. Τα οχήματα που προορίζονται για την Πορτογαλία εξοπλίζονται με μη επανδρωμένο πύργο της ισραηλινής Elbit. Τον Ιούνιο του 2006, η Τσεχία αποφάσισε την προμήθεια 199 Pandur II με option για 35 επιπλέον οχήματα, εκ των οποίων τα 63 είναι της διαμόρφωσης μάχης. Οι παραδόσεις των 199 οχημάτων θα ολοκληρωθούν το 2012. Τα 63 οχήματα της έκδοσης μάχης θα ενσωματώνουν τον μη επανδρωμένο πύργο RCWS-30 (Remote Controlled Weapon Station) της ισραηλινής Rafael. Ο πύργος RCWS-30 ενσωματώνει πυροβόλο τύπου Mk.44 των 30mm της αμερικανικής ATK και έναν δίδυμο εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων Spike-LR (Long Range). Ο βασικός εξοπλισμός του οχήματος μπορεί να ενισχυθεί με μια σειρά επιπλέον συστημάτων, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, όπως σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, κλιματιστικό σύστημα, επιπλέον θωράκιση, σύστημα πλοήγησης και αισθητήρες νυχτερινής όρασης. To Pandur II μπορεί να εφοδιαστεί με οποιοδήποτε όπλο έως το διαμέτρημα των 105mm. Οι δύο εκδόσεις του Pandur II ομοιάζουν σε ποσοστό 90% και παρέχουν προστασία από φυσίγγια των 14,5mm, τα οποία βάλλονται από απόσταση μεγαλύτερη των 100 μέτρων. Το όχημα φέρει πετρελαιοκινητήρα τύπου Cummins ISC 350 συνολικής ισχύος 285 ίππων και αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης τύπου 6HP 602C της ZF. Εναλλακτικά, προσφέρεται και κινητήρας μέγιστης ισχύος 400 ίππων. Το βάρος (κενό) του οχήματος είναι 12 τόνοι, ενώ το βάρος μάχης είναι 15 τόνοι. Έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 6,57 μέτρα x 2,67 μέτρα x 2,06 μέτρα. Με κινητήρα 285 ίππων, ο λόγος ισχύος-βάρους είναι 19 τόνοι/ίππο, ενώ, με κινητήρα 400 ίππων, ο λόγος αυξάνεται στους 26,7 ίππους/τόνο. Το Pandur II επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 100 km/h και αυτονομία 600 km. Μπορεί να κινηθεί κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και σε θερμοκρασίες από -35°C έως +50°C. Στο νερό, το Pandur II κινείται με ταχύτητα 10 km/h. Έχει την ικανότητα να κινείται σε έδαφος με εμπρόσθια κλίση της τάξεως του 70%, σε έδαφος με πλάγια κλίση της τάξεως του 40%, να υπερπηδά κατακόρυφο εμπόδιο ύψους 50 εκατοστών και τάφρο μήκους 1,5 μέτρου. Επίσης, επιτυγχάνει επιτάχυνση από τα 0-30 km/h σε διάστημα έξι δευτερολέπτων και από τα 0-50 km/h σε διάστημα 13 δευτερολέπτων.

Piranha IV

Η ελβετική MOWAG, η οποία ανήκει πλέον στην General Dynamics European Land Combat Systems, έχει αναπτύξει την οικογένεια οχημάτων Piranha. Μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί πάνω από 8.000 οχήματα Piranha στις διαμορφώσεις 6 x 6, 8 x 8 και 10 x 10. Το Piranha III/IV έχει παραγγελθεί από τη Σουηδία, τη Δανία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ελβετία και το Βέλγιο. Η Σουηδία έχει παραγγείλει 13 οχήματα της έκδοσης 10 x 10, η Δανία 93 οχήματα  της έκδοσης 8 x 8, η Ιρλανδία 55 οχήματα, η Ισπανία 18 οχήματα της έκδοσης 8 x 8, η Ελβετία 204 οχήματα και το Βέλγιο 138 οχήματα, συν 104 ως option. Πρόσφατα, η Ρουμανία αποφάσισε την προμήθεια 31 οχημάτων της έκδοσης Piranha IIIC, τα οποία θα αναπτύξει στο Αφγανιστάν και στο Ιράκ, ενώ η Βραζιλία αποφάσισε την προμήθεια πέντε οχημάτων, τα οποία θα αναπτύξει στην Αϊτή. Εν τω μεταξύ, 650 οχήματα της έκδοσης LAV III (8 x 8) υπηρετούν στις καναδικές Ένοπλες Δυνάμεις και 105 στις Ένοπλες Δυνάμεις της Νέας Ζηλανδίας. Επίσης, 2.000 οχήματα της έκδοσης Stryker εξοπλίζουν ήδη τις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις στο πλαίσιο του προγράμματος IAV (Interim Armoured Vehicle). Σε εξέλιξη βρίσκεται η ανάπτυξη μιας νέας βελτιωμένης έκδοσης του Piranha (Piranha V), η οποία αναμένεται να τεθεί στην παραγωγή στα μέσα του 2008. Σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις των οχημάτων της οικογένειας Piranha, το Piranha IV ενσωματώνει μια σειρά σημαντικών βελτιώσεων, όπως μεγαλύτερο εσωτερικό χώρο, άρα αυξημένη ικανότητα μεταφοράς φορτίου, υψηλότερες επιδόσεις κίνησης και αυξημένο βαθμό επιβιωσιμότητας λόγω της σπονδυλωτής θωράκισης που διαθέτει. Εξίσου σημαντική είναι και η δυνατότητα προσθαφαίρεσης θωράκισης σε επιλεγμένα σημεία του σκάφους, ώστε να καλυφθούν οι όποιες απαιτήσεις και να αυξηθεί περαιτέρω η ασφάλεια του πληρώματος. Ο εξοπλισμός του οχήματος διαφέρει ανάλογα με τις απαιτήσεις αλλά και τη φύση της αποστολής. Σε επίπεδο οπλισμού, η βασική έκδοση φέρει πολυβόλο των 12,7mm και είναι πλήρως αερομεταφερόμενη από αεροσκάφος τύπου C-130 Hercules. Στην έκδοση οχήματος μάχης, το Piranha IV φέρει πύργο δύο ατόμων της General Dynamics Land System με πυροβόλο των 30mm. Στην έκδοση αυτή, το βάρος μάχης του οχήματος είναι της τάξεως των 25 τόνων και η μεταφορική ικανότητά του είναι της τάξεως των 11 ατόμων (οδηγός, αρχηγός πληρώματος, πυροβολητής και οκτώ οπλίτες). Σε κάθε περίπτωση, το όχημα μπορεί να δεχθεί πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων και όπλων, ανάλογα με τις απαιτήσεις και την φύση της αποστολής. Στον βασικό εξοπλισμό του Piranha IV περιλαμβάνεται και ένα ψηφιακό σύστημα πληροφοριών, για τη γενική κατάσταση των συστημάτων του οχήματος. Ωστόσο, συγκριτικά με την έκδοση Piranha III, το Piranha IV δεν διαθέτει αμφίβιες ικανότητες. Επικουρικά και ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, το όχημα μπορεί να εφοδιαστεί με σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, με κλιματιστικό, με αυτόματο σύστημα καταστολής πυρκαγιάς, με βαρούλκο ρυμούλκησης και με σύστημα ελέγχου της κίνησης. Το Piranha IV έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 7,24 μέτρα x 2,8 μέτρα x 2,2 μέτρα και είναι εφοδιασμένο με πετρελαιοκινητήρα τύπου 3126 της Caterpillar συνολικής ισχύος 350 ίππων στις 2.500 στροφές/λεπτό ή με κινητήρα τύπου 6V183TE22 της MTU συνολικής ισχύος 400 ίππων στις 2.300 στροφές/λεπτό ή με κινητήρα τύπου DSJ9-48A της Scania συνολικής ισχύος 400 ίππων στις 2.300 στροφές/λεπτό ή με κινητήρα τύπου 6CTAA8.3-T350 της Cummins συνολικής ισχύος 350 ίππων στις 2.200 στροφές/λεπτό. Το όχημα επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 100 km/h και αυτονομία 750 km.

VBCI

Το VBCI (Véhicule Blinde de Combat d’ Infanterie) της γαλλικής κοινοπραξίας GIAT Industries/Renault αναπτύχθηκε για να αντικαταστήσει τα AMX-10P. Η Renault έχει την ευθύνη ανάπτυξης των συστημάτων κίνησης, όπως του τμήματος του οδηγού, του κινητήρα, του συστήματος μετάδοσης της κίνησης, των αναρτήσεων κ.ά, ενώ η GIAT Industries έχει την ευθύνη ανάπτυξης του θωρακισμένου κύτους, της διαμόρφωσης του εσωτερικού της καμπίνας, του πύργου και του οπλισμού, και των συστημάτων επιτήρησης, διοίκησης, ελέγχου και αυτοπροστασίας. Η Γαλλία έχει εκφράσει την πρόθεσή της για την προμήθεια 700 οχημάτων, εκ των οποίων τα 550 θα είναι της έκδοσης μεταφοράς προσωπικού και τα 150 της έκδοσης διοίκησης. Τον Νοέμβριο του 2000 παραγγέλθηκαν 65 οχήματα, εκ των οποίων τα 54 είναι της έκδοσης μεταφοράς προσωπικού και τα 11 της έκδοσης διοικήσεως. Τα δύο από τα πέντε πρωτότυπα, τα οποία θα χρησιμεύουν στις δοκιμές, παραδόθηκαν τον Μάιο του 2004. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η παραγωγή θα αρχίσει τον Ιούλιο του 2008 και θα ολοκληρωθεί το 2014. Η έκδοση μεταφοράς προσωπικού είναι εξοπλισμένη με πύργο τύπου Dragar με πυροβόλο Μ-811 των 25mm (αναχορηγία: 150 φυσίγγια, μέγιστος ρυθμός βολής: 400 φυσίγγια/λεπτό) και συζυγές πυροβόλο των 7,62mm, ενώ η έκδοση διοίκησης φέρει πυροβόλο των 12,7mm και εκτεταμένη επικοινωνιακή υποδομή. Το πυροβόλο Μ-811 έχει τέσσερις ρυθμούς βολής ενός φυσιγγίου, τριών φυσιγγίων, δέκα φυσιγγίων και κατά ριπάς. Η βασική θωράκιση του VBCI είναι από αλουμίνιο, ενώ επιπλέον θωράκιση τιτανίου προβλέπεται για περαιτέρω ενίσχυση της αντιβαλλιστικής προστασίας του. Η αντιβαλλιστική του προστασία δεν επιτρέπει την διάτρηση του οχήματος από φυσίγγια όπλων μικρού και μεσαίου διαμετρήματος. Το όχημα έχει πλήρωμα τριών ατόμων (οδηγό, πυροβολητή και αρχηγό πληρώματος) και μεταφορική ικανότητα οκτώ στρατιωτών. Ο βασικός εξοπλισμός του VBCI περιλαμβάνει υποδομή για υποδοχή συστήματος ενεργητικής αυτοπροστασίας, κεντρικό σύστημα μετάδοσης της κίνησης στους τροχούς, σύστημα διαχείρισης μάχης, κλιματιστικό και σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες. Εκτός από τις εκδόσεις μεταφοράς προσωπικού και διοίκησης, η κατασκευάστρια κοινοπραξία σχεδιάζει να αναπτύξει και μια αντιαρματική έκδοση, στην οποία το όχημα θα φέρει αντιαρματικά βλήματα Eryx. Το βάρος μάχης του VBCI είναι της τάξεως των 26 τόνων στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού και 24 τόνων στην έκδοση διοίκησης και έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 7,6 μέτρα x 2,98 μέτρα x 2,25 μέτρα. Είναι αερομεταφερόμενο από αεροσκάφος τύπου A-400M. Το όχημα είναι εφοδιασμένο με πετρελαιοκινητήρα ισχύος 550 ίππων και με αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης της ZF. Ο λόγος ισχύος-βάρους είναι 21,15 ίπποι/τόνο, επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 100 km/h και αυτονομία 750 km. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του οχήματος περιλαμβάνει το τερματικό σύστημα πληροφοριών SIT των Nexter και EADS Defence Electronics Systems, το σύστημα αναγνώρισης μάχης BIFU, το σύστημα πληροφοριών RIS (μόνο για τα οχήματα διοίκησης), το σκοπευτικό του πυροβολητή, το οποίο περιλαμβάνει και σκοπευτικό ημέρας, σύστημα θερμικής απεικόνισης και αποστασιόμετρο laser. Εκτός του σκοπευτικού συστήματος, ο πυροβολητής έχει στη διάθεσή του και ένα σύστημα μεγέθυνσης εικόνας, ημέρας και νύχτας. Το VBCI έχει την ικανότητα να κινείται σε έδαφος με εμπρόσθια κλίση 60%, σε έδαφος με πλάγια κλίση 30%, να υπερπηδά κατακόρυφο εμπόδιο ύψους 70 εκατοστών και τάφρο μήκους δύο μέτρων.