Τα 50 χρόνια των F-4E στην Ελλάδα!
Ήταν λίγο πριν από το μεσημέρι της Παρασκευής 5 Απριλίου 1974, όταν στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, έδρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, προσγειώθηκαν έξι – σαφώς θορυβώδη- αεροπλάνα. Αφού τροχοδρόμησαν κατευθύνθηκαν στο χώρο της 339 Μοίρας Παντός Καιρού (ΜΠΚ), όπου και «πάρκαραν». Έφεραν την τρίχρωμη παραλλαγή, η οποία τότε ήταν της μόδας και έχει μείνει γνωστή ως «παραλλαγή Βιετνάμ». Τα εθνόσημα τους ήσαν αμερικανικά.
Όμως, σε λίγη ώρα, τα αμερικανικά εθνόσημα, που ήσαν αυτοκόλλητα, αφαιρέθηκαν και εμφανίστηκαν τα ελληνικά! Τα αεροπλάνα αυτά ήσαν τα πρώτα McDonnell–Douglas F-4E Phantom II, που αποκτούσε η Πολεμική Αεροπορία και έφεραν τους αριθμούς 01500, 01501, 01502, 01503, 01504 και 01505. Ήσαν τα πρώτα από τα 83 μαχητικά F-4E Phantom II που παρέλαβε συνολικά η Ελλάδα, χωρίς να υπολογίζουμε τα αναγνωριστικά RF-4E Phantom II. Η τελετή ένταξης αυτών των πρώτων Phantom έγινε το Σάββατο 20 Απριλίου, φυσικά στην 339 ΜΔΒ, στην 117 ΠΜ στην Ανδραβίδα.
Το πρώτο αξιοσημείωτο γεγονός με Phantom συνέβη στις 22 Ιουλίου 1974, όταν αεροσκάφη στάλθηκαν, για μεταστάθμευση, στην 126 Σμηναρχία Μάχης, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου της Κρήτης. Εκεί, κατά την τροχοδρόμηση του 01506, έσκασε το λάστιχο σε ένα από τα κύρια σκέλη προσγείωσης, με τελικό αποτέλεσμα το αεροπλάνο να συρθεί στον διάδρομο, να πάρει φωτιά και τελικά να καταστραφεί. Ευτυχώς, το πλήρωμα δεν έπαθε τίποτα. Ακολούθησαν και άλλες παραγγελίες Phantom, με αποτέλεσμα αυτό το αεροπλάνο να αποτελέσει, για πολλά χρόνια, τον κύριο κορμό των μαχητικών της Αεροπορίας μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2000 ξεκίνησε πρόγραμμα αναβάθμισης των Phantom, από την γερμανική DASA, που έγινε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, στην Τανάγρα.
Οπτικά, τα ελληνικά Phantom είχαν τέσσερις εμφανίσεις. Οι τρεις αμερικανικής προέλευσης. Την αρχική Vietnam, τη δίχρωμη Hill Gray II και την τρίχρωμη Ghost, που φέρουν και τα F-16. Υπήρχε, επίσης, και μία ελληνικής «έμπνευσης», δίχρωμη. Τα Phantom στην Πολεμική Αεροπορία πέταξαν με τις 339 Μοίρα Παντός Καιρού, 338 Μοίρα Δίωξης-Βομβαρδισμού της 117 ΠΜ και με την 337 Μοίρα Παντός Καιρού της 110 ΠΜ. Σήμερα, με την 338 Μοίρα υπηρετούν περί τα 18 Phantom, τα οποία -παρά τα χρονάκια τους- εξακολουθούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Απλό παράδειγμα το ότι ήσαν ετοιμοπόλεμα, το 2020, κατά την «κρίση του Oruç Reis».
Η επετειακή εκδήλωση για την συμπλήρωση 50 χρόνων στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας των Phantom έγινε, το απόγευμα της 28ης Αυγούστου 2024, στις εγκαταστάσεις της 338 Μοίρας στην 117 ΠΜ, στην Ανδραβίδα. Παρούσα η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας και -το σημαντικότερο- αρκετοί από τους πρωτεργάτες των Phantom στην Ελλάδα. Η άποψή μας είναι ότι ένα τόσο σημαντικό γεγονός -και όχι μόνον για την Πολεμική Αεροπορία- δεν γιορτάστηκε όπως του άξιζε. Η δημοσιότητα που δόθηκε ήταν πολύ περιορισμένη.
Να κλείσουμε με δύο σημειώσεις. Η πρώτη είναι ότι για τα ελληνικά Phantom μπορούν να γραφτούν πολλές-πολλές σελίδες. Η δεύτερη σχετίζεται με τα RF-4E Phantom II που αποτελούν μια διαφορετική ιστορία, με την οποία θα ασχοληθούμε στο μέλλον.
Τα Phantom σχεδιάζεται να αποσυρθούν περί το 2026 με 2027, όταν θα αρχίσουν οι ετοιμασίες για την παραλαβή των Lockheed Martin F-35 Lighting II.
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ F-4E PHANTOM II
A/A 1 2 3
1 01500 c/n 4439 Block 54 72-1500
2 01501 c/n 4443 Block 54 72-1501
3 01502 c/n 4448 Block 54 72-1502
4 01503 c/n 4451 Block 54 72-1503
5 01504 c/n 4455 Block 54 72-1504
6 01505 c/n 4458 Block 54 72-1505
7 01506 c/n 4462 Block 54 72-1506
8 01507 c/n 4465 Block 54 72-1507
9 01508 c/n 4470 Block 55 72-1508
10 01509 c/n 4473 Block 55 72-1509
11 01510 c/n 4477 Block 55 72-1510
12 01511 c/n 4480 Block 55 72-1511
13 01512 c/n 4485 Block 55 72-1512
14 01513 c/n 4487 Block 55 72-1513
15 01514 c/n 4492 Block 55 72-1514
16 01515 c/n 4494 Block 55 72-1515
17 01516 c/n 4499 Block 55 72-1516
18 01517 c/n 4503 Block 55 72-1517
19 01518 c/n 4506 Block 55 72-1518
20 01519 c/n 4510 Block 55 72-1519
21 01520 c/n 4514 Block 55 72-1520
22 01521 c/n 4517 Block 55 72-1521
23 01522 c/n 4521 Block 55 72-1522
24 01523 c/n 4524 Block 55 72-1523
25 01524 c/n 4526 Block 56 72-1524
26 01525 c/n 4532 Block 56 72-1525
27 01526 c/n 4535 Block 56 72-1526
28 01527 c/n 4539 Block 56 72-1527
29 01528 c/n 4543 Block 56 72-1528
30 01529 c/n 4547 Block 56 72-1529
31 01530 c/n 4552 Block 56 72-1530
32 01531 c/n 4555 Block 56 72-1531
33 01532 c/n 4560 Block 56 72-1532
34 01533 c/n 4564 Block 57 72-1533
35 01534 c/n 4569 Block 57 72-1534
36 01535 c/n 4573 Block 57 72-1535
37 41618 c/n 4827 Block 60 74-1618
38 41619 c/n 4833 Block 60 74-1619
39 71743 c/n 4995 Block 65 77-1743
40 71744 c/n 4998 Block 65 77-1744
41 71745 c/n 5001 Block 65 77-1745
42 71746 c/n 5004 Block 65 77-1746
43 71747 c/n 5007 Block 65 77-1747
44 71748 c/n 5010 Block 65 77-1748
45 71749 c/n 5013 Block 65 77-1748
46 71750 c/n 5016 Block 65 77-1750
47 71751 c/n 5019 Block 66 77-1751
48 71752 c/n 5022 Block 66 77-1752
49 71753 c/n 5026 Block 66 77-1753
50 71754 c/n 5028 Block 66 77-1754
51 71755 c/n 5031 Block 66 77-1755
52 71756 c/n 5033 Block 66 77-1756
53 71757 c/n 5035 Block 66 77-1757
54 71758 c/n 5037 Block 66 77-1758
55 71759 c/n 5039 Block 66 77-1759
56 71760 c/n 5042 Block 66 77-1760
57 67-345 c/n 3200 Block 33 67-0345
58 67-350 c/n 3212 Block 33 67-0350
59 67-377 c/n 3269 Block 33 67-0377
60 67-381 c/n 3277 Block 33 67-0381
61 68-318 c/n 3345 Block 37 68-0318
62 68-361 c/n 3427 Block 37 68-0361
63 68-363 c/n 3431 Block 37 68-0363
64 68-381 c/n 3463 Block 38 68-0381
65 68-393 c/n 3484 Block 38 68-0393
66 68-394 c/n 3487 Block 38 68-0394
67 68-402 c/n 3502 Block 38 68-0402
68 68-405 c/n 3508 Block 38 68-0405
69 68-408 c/n 3513 Block 38 68-0408
70 68-412 c/n 3519 Block 39 68-0412
71 68-424 c/n 3541 Block 39 68-0424
72 68-426 c/n 3546 Block 39 68-0426
73 68-432 c/n 3558 Block 39 68-0432
74 68-438 c/n 3569 Block 39 68-0438
75 68-440 c/n 3573 Block 39 68-0440
76 68-442 c/n 3578 Block 39 68-0442
77 68-444 c/n 3581 Block 39 68-0444
78 68-445 c/n 3585 Block 39 68-0445
79 68-480 c/n 3650 Block 40 68-0480
80 68-481 c/n 3651 Block 40 68-0481
81 68-496 c/n 3678 Block 41 68-0496
82 68-506 c/n 3693 Block 41 68-0506
83 68-515 c/n 3707 Block 41 68-0515
Σημειώσεις:
Α/Α = Αύξων αριθμός.
1 = Ο αριθμός που φέρει το αεροπλάνο στο κάθετο σταθερό.
2 = c/n Construction number (αριθμός κατασκευής) και μπλοκ κατασκευής.
3= s/n Serial number (αριθμός σειράς αεροπλάνου)