Ήταν λίγο πριν από το μεσημέρι της Παρασκευής 5 Απριλίου 1974, όταν στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, έδρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, προσγειώθηκαν έξι – σαφώς θορυβώδη- αεροπλάνα. Αφού τροχοδρόμησαν κατευθύνθηκαν στο χώρο της 339 Μοίρας Παντός Καιρού (ΜΠΚ), όπου και «πάρκαραν». Έφεραν την τρίχρωμη παραλλαγή, η οποία τότε ήταν της μόδας και έχει μείνει γνωστή ως «παραλλαγή Βιετνάμ». Τα εθνόσημα τους ήσαν αμερικανικά.

Όμως, σε λίγη ώρα, τα αμερικανικά εθνόσημα, που ήσαν αυτοκόλλητα, αφαιρέθηκαν και εμφανίστηκαν τα ελληνικά! Τα αεροπλάνα αυτά ήσαν τα πρώτα McDonnell–Douglas F-4E Phantom II, που αποκτούσε η Πολεμική Αεροπορία και έφεραν τους αριθμούς 01500, 01501, 01502, 01503, 01504 και 01505. Ήσαν τα πρώτα από τα 83 μαχητικά F-4E Phantom II που παρέλαβε συνολικά η Ελλάδα, χωρίς να υπολογίζουμε τα αναγνωριστικά RF-4E Phantom II. Η τελετή ένταξης αυτών των πρώτων Phantom έγινε το Σάββατο 20 Απριλίου, φυσικά στην 339 ΜΔΒ, στην 117 ΠΜ στην Ανδραβίδα.

Το πρώτο αξιοσημείωτο γεγονός με Phantom συνέβη στις 22 Ιουλίου 1974, όταν αεροσκάφη στάλθηκαν, για μεταστάθμευση, στην 126 Σμηναρχία Μάχης, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου της Κρήτης. Εκεί, κατά την τροχοδρόμηση του 01506, έσκασε το λάστιχο σε ένα από τα κύρια σκέλη προσγείωσης, με τελικό αποτέλεσμα το αεροπλάνο να συρθεί στον διάδρομο, να πάρει φωτιά και τελικά να καταστραφεί. Ευτυχώς, το πλήρωμα δεν έπαθε τίποτα. Ακολούθησαν και άλλες παραγγελίες Phantom, με αποτέλεσμα αυτό το αεροπλάνο να αποτελέσει, για πολλά χρόνια, τον κύριο κορμό των μαχητικών της Αεροπορίας μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2000 ξεκίνησε πρόγραμμα αναβάθμισης των Phantom, από την γερμανική DASA, που έγινε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, στην Τανάγρα.

Οπτικά, τα ελληνικά Phantom είχαν τέσσερις εμφανίσεις. Οι τρεις αμερικανικής προέλευσης. Την αρχική Vietnam, τη δίχρωμη Hill Gray II και την τρίχρωμη Ghost, που φέρουν και τα F-16. Υπήρχε, επίσης, και μία ελληνικής «έμπνευσης», δίχρωμη. Τα Phantom στην Πολεμική Αεροπορία πέταξαν με τις 339 Μοίρα Παντός Καιρού, 338 Μοίρα Δίωξης-Βομβαρδισμού της 117 ΠΜ και με την 337 Μοίρα Παντός Καιρού της 110 ΠΜ. Σήμερα, με την 338 Μοίρα υπηρετούν περί τα 18 Phantom, τα οποία -παρά τα χρονάκια τους- εξακολουθούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Απλό παράδειγμα το ότι ήσαν ετοιμοπόλεμα, το 2020, κατά την «κρίση του Oruç Reis».

Η επετειακή εκδήλωση για την συμπλήρωση 50 χρόνων στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας των Phantom έγινε, το απόγευμα της 28ης Αυγούστου 2024, στις εγκαταστάσεις της 338 Μοίρας στην 117 ΠΜ, στην Ανδραβίδα. Παρούσα η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας και -το σημαντικότερο- αρκετοί από τους πρωτεργάτες των Phantom στην Ελλάδα. Η άποψή μας είναι ότι ένα τόσο σημαντικό γεγονός -και όχι μόνον για την Πολεμική Αεροπορία- δεν γιορτάστηκε όπως του άξιζε. Η δημοσιότητα που δόθηκε ήταν πολύ περιορισμένη.

Να κλείσουμε με δύο σημειώσεις. Η πρώτη είναι ότι για τα ελληνικά Phantom μπορούν να γραφτούν πολλές-πολλές σελίδες. Η δεύτερη σχετίζεται με τα RF-4E Phantom II που αποτελούν μια διαφορετική ιστορία, με την οποία θα ασχοληθούμε στο μέλλον.

Τα Phantom σχεδιάζεται να αποσυρθούν περί το 2026 με 2027, όταν θα αρχίσουν οι ετοιμασίες για την παραλαβή των Lockheed Martin F-35 Lighting II.

ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ F-4E PHANTOM II

A/A        1                       2                          3

1         01500       c/n 4439 Block 54       72-1500

2         01501       c/n 4443 Block 54       72-1501

3         01502       c/n 4448 Block 54       72-1502

4         01503       c/n 4451 Block 54       72-1503

5         01504       c/n 4455 Block 54       72-1504

6         01505       c/n 4458 Block 54       72-1505

7         01506       c/n 4462 Block 54       72-1506

8         01507       c/n 4465 Block 54       72-1507

9         01508       c/n 4470 Block 55       72-1508

10       01509       c/n 4473 Block 55       72-1509

11       01510       c/n 4477 Block 55       72-1510

12       01511       c/n 4480 Block 55       72-1511

13       01512       c/n 4485 Block 55       72-1512

14       01513       c/n 4487 Block 55       72-1513

15       01514       c/n 4492 Block 55       72-1514

16       01515       c/n 4494 Block 55       72-1515

17       01516       c/n 4499 Block 55       72-1516

18       01517       c/n 4503 Block 55       72-1517

19       01518       c/n 4506 Block 55       72-1518

20       01519       c/n 4510 Block 55       72-1519

21       01520       c/n 4514 Block 55       72-1520

22       01521       c/n 4517 Block 55       72-1521

23       01522       c/n 4521 Block 55       72-1522

24       01523       c/n 4524 Block 55       72-1523

25       01524       c/n 4526 Block 56       72-1524

26       01525       c/n 4532 Block 56       72-1525

27       01526       c/n 4535 Block 56       72-1526

28       01527       c/n 4539 Block 56       72-1527

29       01528       c/n 4543 Block 56       72-1528

30       01529       c/n 4547 Block 56       72-1529

31       01530       c/n 4552 Block 56       72-1530

32       01531       c/n 4555 Block 56       72-1531

33       01532       c/n 4560 Block 56       72-1532

34       01533       c/n 4564 Block 57       72-1533

35       01534       c/n 4569 Block 57       72-1534

36       01535       c/n 4573 Block 57       72-1535

37       41618       c/n 4827 Block 60       74-1618

38       41619       c/n 4833 Block 60       74-1619

39       71743       c/n 4995 Block 65       77-1743

40       71744       c/n 4998 Block 65       77-1744

41       71745       c/n 5001 Block 65       77-1745

42       71746       c/n 5004 Block 65       77-1746

43       71747       c/n 5007 Block 65       77-1747

44       71748       c/n 5010 Block 65       77-1748

45       71749       c/n 5013 Block 65       77-1748

46       71750       c/n 5016 Block 65       77-1750

47       71751       c/n 5019 Block 66       77-1751

48       71752       c/n 5022 Block 66       77-1752

49       71753       c/n 5026 Block 66       77-1753

50       71754       c/n 5028 Block 66       77-1754

51       71755       c/n 5031 Block 66       77-1755

52       71756       c/n 5033 Block 66       77-1756

53       71757       c/n 5035 Block 66       77-1757

54       71758       c/n 5037 Block 66       77-1758

55       71759       c/n 5039 Block 66       77-1759

56       71760       c/n 5042 Block 66       77-1760

57       67-345      c/n 3200 Block 33       67-0345

58       67-350      c/n 3212 Block 33       67-0350

59       67-377      c/n 3269 Block 33       67-0377

60       67-381      c/n 3277 Block 33       67-0381

61       68-318      c/n 3345 Block 37       68-0318

62       68-361      c/n 3427 Block 37       68-0361

63       68-363      c/n 3431 Block 37       68-0363

64       68-381      c/n 3463 Block 38       68-0381

65       68-393      c/n 3484 Block 38       68-0393

66       68-394      c/n 3487 Block 38       68-0394

67       68-402      c/n 3502 Block 38       68-0402

68       68-405      c/n 3508 Block 38       68-0405

69       68-408      c/n 3513 Block 38       68-0408

70       68-412      c/n 3519 Block 39       68-0412

71       68-424      c/n 3541 Block 39       68-0424

72       68-426      c/n 3546 Block 39       68-0426

73       68-432      c/n 3558 Block 39       68-0432

74       68-438      c/n 3569 Block 39       68-0438

75       68-440      c/n 3573 Block 39       68-0440

76       68-442      c/n 3578 Block 39       68-0442

77       68-444      c/n 3581 Block 39       68-0444

78       68-445      c/n 3585 Block 39       68-0445

79       68-480      c/n 3650 Block 40       68-0480

80       68-481      c/n 3651 Block 40       68-0481

81       68-496      c/n 3678 Block 41       68-0496

82       68-506      c/n 3693 Block 41       68-0506

83       68-515      c/n 3707 Block 41       68-0515

Σημειώσεις:

Α/Α = Αύξων αριθμός.

1 = Ο αριθμός που φέρει το αεροπλάνο στο κάθετο σταθερό.

2 = c/n Construction number (αριθμός κατασκευής) και μπλοκ κατασκευής.

3= s/n Serial number (αριθμός σειράς αεροπλάνου)