Του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ

Ενα σημαντικό μνημόνιο συνεργασίας για την παραγωγή υβριδικών υποβρυχίων, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για επιχειρήσεις από τις Ειδικές Δυνάμεις, αλλά και τη δυνατότητα ανάπτυξης μη επανδρωμένων σκαφών υπέγραψαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με τη βρετανική εταιρεία Sub Sea Craft (SSC). Η ναυαρχίδα της SSC είναι το σκάφος VICTA που έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μέλη των Ειδικών Δυνάμεων πάνω αλλά και κάτω από το νερό. Εχει ταχύτητα επιφανείας 40 κόμβων και αυτονομία 250 ναυτικών μιλίων στην επιφάνεια και 30 ναυτικών μιλίων κάτω από το νερό.

Επιπλέον, η SSC αναπτύσσει το προωθημένης τεχνολογίας μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας MARS, που μπορεί να πραγματοποιήσει μια σειρά από αποστολές, περιλαμβανομένης εκείνης της προσβολής κινούμενων στόχων. Η μεταφορά έργου από την SSC στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχει σκοπό όχι μόνο την ελληνική αγορά (δηλαδή το Πολεμικό Ναυτικό) αλλά και τις ευρωπαϊκές αγορές, και αποτελεί μια επιτυχή κατάληξη συζητήσεων αρκετών μηνών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη πλατφορμών όπως αυτές που προτείνει η SSC κινούνται στην κατεύθυνση που έχει χαράξει τους τελευταίους μήνες και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας διά της δημιουργίας του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), με στόχο –μεταξύ άλλων– την ανάπτυξη δυνατοτήτων που αφορούν το σύνολο των δράσεων στον θαλάσσιο τομέα.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της SSC Καμίλα Μάρτιν λέει στην «Κ» ότι το μνημόνιο που υπεγράφη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δίνει κατ’ αρχάς την ευκαιρία στην εταιρεία να προμηθεύσει με το VICTA το Πολεμικό Ναυτικό «ανάλογα με τις ανάγκες του» αλλά και να το εξαγάγει σε συμμαχικά έθνη. «Η οικοδόμηση εγχώριων δυνατοτήτων στην Ελλάδα θα επιτρέψει περισσότερη τοπική εξυπηρέτηση των τεχνολογιών της Sub Sea για γειτονικές χώρες», αναφέρει η ίδια.

Επιπλέον σημειώνει ότι η ναυπήγηση του VICTA στην Ελλάδα δημιουργεί δυνατότητες για καινοτόμες λύσεις και στο μέλλον, που θα έχουν στο επίκεντρο τις περιφερειακές ανάγκες. Οπως λέει, η δημιουργία ενός ειδικού κόμβου καινοτομίας «θα συνεισφέρει στην εγχώρια τεχνογνωσία με την ενθάρρυνση της συνεργασίας με Ελληνες ερευνητές και μηχανικούς, ώστε να αναπτυχθούν δυνατότητες για την επόμενη γενιά θαλάσσιων συστημάτων».

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Καθημερινή” στις 15 Ιανουαρίου 2025