Η εύθραυστη ισορροπία φρεγατών στο Αιγαίο

Δημοσιεύθηκε: Μάιος 9, 2018

Του Ηλία Νταλούμη

Επειδή τις τελευταίες ημέρες γίνεται μεγάλη συζήτηση για φρεγάτες και επειδή οι «πληροφορίες» που κυκλοφορούν, σίγουρα μπερδεύουν, παρά ξεδιαλύνουν τα πράγματα, είναι καλύτερο να ασχοληθούμε με τα υπαρκτά. Πριν λοιπόν αρχίσουμε να «παραγγέλνουμε» φρεγάτες, καλό θα είναι να ξέρουμε τι –και ποιες–έχουμε και τι, αντιστοίχως, έχει η Τουρκία.

Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό λοιπόν διαθέτει 13 φρεγάτες. Από αυτές,  οι 9 είναι τύπου S ή Standard ή Kortenaer. Εδώ να εξηγήσουμε ότι η διαζευκτικές ονομασίες οφείλονται στο ότι η μεν αρχική τους ήταν Standard –το S προέκυψε ως συντομογραφί – ενώ το Kortenaer από το πρώτο πλοίο του τύπου που ναυπηγήθηκε, κάτι που διεθνώς συνηθίζεται.

Από αυτά λοιπόν τα 9 πλοία, τα δύο πρώτα –η Έλλη F450 και η Λήμνος F451– αγοράστηκαν, ενώ ακόμα ναυπηγούνταν, την περίοδο 1980-81. Ήσαν τα πρώτα μεγάλα πλοία που αγόρασε καινούργια η Ελλάδα μεταπολεμικά. Επίσης, ήσαν τα πρώτα τέτοιου τύπου πλοία, δηλαδή  φρεγάτες, που εντάχθηκαν στο Ναυτικό, από το 1906, όταν παροπλίστηκε η ατμοφρεγάτα Ελλάς, που όμως ήταν σε ακινησία από το 1884. Οι υπόλοιπες 7 αγοράστηκαν μεταχειρισμένες, όταν παροπλίστηκαν από το Ολλανδικό Ναυτικό. Εδώ να θυμίσουμε ότι είχε αγοραστεί μία ακόμα, η Μπουμπουλίνα F463, η οποία παροπλίστηκε στις 18 Φεβρουαρίου 2013. Το γιατί έγινε αυτό δεν είναι μεν του παρόντος, αλλά σίγουρα δεν είναι και κάτι για το οποίο μπορούν να υπερηφανεύονται στο ΥΕΘΑ και στο Ναυτικό.

Τέλος να αναφέρουμε ότι οι Έλλη F450, Λήμνος F451, Αδρίας F459, Αιγαίον F460, Ναβαρίνον F461 και Κουντουριώτης F462 εκσυγχρονίστηκαν στην περίοδο από τον Ιούλιο 2004 έως το Σεπτέμβριο 2010 στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, στον Σκαραμαγκά. Οι υπόλοιπες τρεις, ήτοι οι Κανάρης F464, Θεμιστοκλής F465 και Νικηφόρος Φωκάς F466, είχαν υποστεί κάποιους εκσυγχρονισμούς, όταν ήσαν ακόμα στο Ολλανδικό  Ναυτικό.

TΟ ΠΛΗΡΕΣ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ «Α&Δ» ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ.