Ελλάδα 1940 – 1949: Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος

Δημοσιεύθηκε: Φεβρουάριος 9, 2019

David Brewer

ΕΛΛΑΔΑ 1940 – 1949

Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος

Μετάφραση: Κατερίνα Σέρβη

Εκδόσεις Πατάκη. Παναγή Τσαλδάρη 38, 10437 Αθήνα. Τηλ.: 210 3650000, Fax: 210 3650069. email: info@patakis.gr, www.patakis.gr.

ISBN: 978-960-16-7821-4, Σελίδες: 447

Δε νομίζουμε να υπάρχει κανείς που να μην πιστεύει ότι η δεκαετία του 1940 είναι για την Ελλάδα μια από τις τρεις σημαντικότερες στη νεότερη, τουλάχιστον, ιστορία της. Οι άλλες δύο είναι του 1821–1831 και του 1912–1922. Θα πρέπει επομένως να θεωρείται ως απολύτως φυσικό το ότι ο David Brewer (Ντέιβιντ Μπρούερ) ασχολήθηκε με αυτήν την περίοδο. Εκτός των άλλων, το βρετανικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο καθώς η εμπλοκή του Λονδίνου τότε ήταν καθοριστική. Το ενδιαφέρον του συγγραφέα για την Ελλάδα και την ιστορία της είναι διαχρονικό, καθώς στα προηγούμενα έργα του έχει ασχοληθεί τόσο με τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας («Η φλόγα της ελευθερίας. Ο αγώνας των Ελλήνων για την ανεξαρτησία 1821-1833»), όσο και με τα σκοτεινά χρόνια της σκλαβιάς («Ελλάδα 1453-1821. Οι άγνωστοι αιώνες»).

Ποιος είναι ο David Brewer; Μην ψάξετε! Δεν θα βρείτε και πολλά γι’ αυτόν, ούτε στο διαδίκτυο. Καταφέραμε να ανακαλύψουμε ότι γεννήθηκε το 1932. Σπούδασε κλασσική φιλολογία και ιστορία στην Οξφόρδη, όπου και δίδαξε. Ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία και γνωρίζει νέα ελληνικά. Τελικά, αφιερώθηκε στην μελέτη της ελληνικής ιστορίας. Μένει στο Λονδίνο. Μετά από αυτά, είναι απολύτως φυσιολογικό το βιβλίο να «κεντρίζει το ενδιαφέρον» όχι μόνον των φιλιστόρων αλλά και των ιστορικών. Και πρέπει να πούμε ότι διαβάζοντάς το, σίγουρα θα μείνουν άπαντες ικανοποιημένοι. Το να πούμε ότι είναι αντικειμενικό, σίγουρα αποτελεί υπερβολή. Μετά από τόσα χρόνια είναι πια καιρός –και σαφώς έχουμε καθυστερήσει– να δούμε εκείνη την εποχή με ψυχραιμία και χωρίς υστερόβουλες σκέψεις. Κάποιοι μπορεί να «διακρίνουν» μια κάποια «βρετανική χροιά», αλλά αυτό αφενός είναι απολύτως φυσιολογικό, αφού το γράφει ένας Βρετανός, που απευθύνεται –κατά πρώτον– σε Βρετανούς, και αφετέρου δεν αναιρεί σε τίποτα την υψηλή ποιότητά του. Με απλά λόγια, έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό βιβλίο που χειρίζεται άψογα μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο. Και κάτι ακόμα. Οι είκοσι εικόνες που χρησιμοποιούνται (κάποιες γνωστές) αποτελούν ένα ενδιαφέρουν στοιχείο.