Διοίκηση Ναρκοπολέμου: από τα πολλά στα λίγα…

Δημοσιεύθηκε: Δεκέμβριος 7, 2018

Του Ηλία Νταλούμη

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι η Διοίκηση Ναρκοπολέμου του Αρχηγείου Στόλου είναι μια «δεύτερης κατηγορίας» διοίκηση και, συνεπώς, δεν αξίζει και τόσο της προσοχής μας. Τίποτα το πιο λανθασμένο! Ο ναρκοπόλεμος είναι η μορφή του ναυτικού πολέμου μέσω του οποίου, με μάλλον φτηνά μέσα, πετυχαίνεις σημαντικά αποτελέσματα. Γιατί οι νάρκες, ακόμα και οι πιο «έξυπνες» σύγχρονες, είναι σχετικά πολύ πιο φτηνές από άλλα ναυτικά όπλα. Τα δε αποτελέσματά τους είναι, κυριολεκτικά, εξολοθρευτικά.

Το κακό λοιπόν είναι ότι, αν και σε παλαιότερες εποχές, το Πολεμικό Ναυτικό διέθετε μεγάλο αριθμό πλοίων για τη διεξαγωγή του ναρκοπολέμου, εδώ και κάποια χρόνια τα σχετικά πλοία έχουν περιοριστεί σε τέσσερα(!), ενώ άλλα οκτώ, που ανήκουν στη Διοίκηση Πλοίων Επιτήρησης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε επιχειρήσεις ναρκοθέτησης.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα πρώτα πλοία που απόκτησε το Ναυτικό σχετικά με το ναρκοπόλεμο ήσαν 3 μικρά ξύλινα σκάφη (22m μήκος και 300 τόνοι εκτόπισμα) που αγοράστηκαν από τη Μ. Βρετανία το 1881. Τα αποκαλούσαν «τορπιλοθέτιδες», επειδή το ναυτικό όπλο, που σήμερα αποκαλούμε «νάρκη», τότε το έλεγαν «τορπίλη». Η Αιγιάλεια, η Μονεμβασία και η Ναυπλία, όπως ονομάζονταν, πήραν μέρος στον πόλεμο του 1897 κυρίως ποντίζοντας νάρκες, καθώς  τότε δεν υπήρχε ο διαχωρισμός ναρκοθέτιδας και ναρκαλιευτικού.

Με το τέλος του Α΄ Παγκ. Πολέμου το Ναυτικό προμηθεύτηκε, από το Royal Navy, τέσσερα ναρκαλιευτικά –επίτακτα αλιευτικά τύπου Leith trawler– που πήραν τα «ονόματα» Υ1, Υ2 , Υ3 και Υ4. Η προμήθεια πρώην αλιευτικών, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως ναρκαλιευτικά, συνεχίστηκε έως την είσοδο της Ελλάδας στον Β΄ Παγκ. Πόλεμο. Τότε επιτάχτηκαν και διάφορα ρυμουλκά,  ναυαγοσωστικά ή και άλλου είδους εμπορικά πλοία που χρησιμοποιήθηκαν ως ναρκαλιευτικά. Σίγουρα ένα που αξίζει να αναφέρουμε το όνομά του είναι η Καλαμάρα, που ξεκίνησε τη ζωή της το 1898 ως θαλαμηγός και πήγε για διάλυση το 1961, όντας επιβατικό στον Σαρωνικό.

TΟ ΠΛΗΡΕΣ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ «Α&Δ» ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ.