Χρηματιστηριακό «θρίλερ» για την Boeing και το 737 Max
Στο προηγούμενο τεύχος, είδαμε την εξέλιξη των μεγεθών και την κίνηση την μετοχών των αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ και τη Ευρώπη. Η πορεία της επιβατικής κίνησης, όπως είναι λογικό, καθορίζει τα μεγέθη των αερογραμμών, αλλά και των κατασκευαστών αεροσκαφών.
Θα προσπαθήσουμε σήμερα να δούμε πώς εξελίσσονται οι συνθήκες για την Boeing η οποία αντιμετώπιζε προβλήματα με τις παραδόσεις αεροσκαφών, πριν από την πανδημία.
Τα νεότερα προβλήματα, σχετικά με τα αεροσκάφη της, αφορούν την αναγκαστική επιθεώρηση εκατοντάδων 737 Max για πιθανό ελάττωμα στα συστήματα ηλεκτρικής ισχύος. Περίπου 450 αεροπλάνα, που κατασκευάστηκαν από τις αρχές του 2019, θα μπορούσαν, ενδεχομένως, να απαιτούν επισκευές. Από αυτά, περίπου τα 90 αεροσκάφη έχουν παραδοθεί και βρίσκονται σε εμπορική λειτουργία. Η Boeing ενημέρωσε τις αεροπορικές εταιρείες, που τα λειτουργούν, να τα προσγειώσουν, για να τα ελέγξει. Το πιθανό ελάττωμα της παραγωγής «θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία μιας εφεδρικής μονάδας ελέγχου ισχύος» συμφώνα με δήλωση της FAA, η οποία βρίσκεται σε επαφή με τις αεροπορικές εταιρείες και την Boeing «και θα διασφαλίσει ότι θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα».

Το πρόσφατο πρόβλημα αναβιώνει το θέμα των συνεχόμενων ελέγχων για την αξιοπιστία του αναβαθμισμένου μοντέλου 737 η επιτυχία του οποίου είναι ζωτικής σημασίας, ώστε να βοηθήσει την Boeing να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας που την οδήγησε σε απώλειες 20 δις δολαρίων, μετρητά, πέρυσι.
Παρά το γεγονός ότι οι αναλυτές του κλάδου αναμένουν ότι τα αεροπλάνα θα πετούν και πάλι μέσα σε λίγες ώρες ή μέρες, ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Pete Buttigieg άλλαξε τα δεδομένα. Ανέφερε, σε ενημέρωση του Λευκού Οίκου, ότι «πρέπει να διασφαλίσουμε την πλήρη εμπιστοσύνη, πριν αυτά τα συγκεκριμένα αεροσκάφη επιστρέψουν στον αέρα και η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας θα παρακολουθεί στενά την κατάσταση».
Αερομεταφορείς όπως η Southwest Airlines , η American Airlines και η United Airlines προσγείωσαν 67 αεροπλάνα, δηλαδή περίπου το 1/3 όλων των πτήσεων Max, σε υπηρεσία, παγκοσμίως. Οι εταιρείες δεν ματαίωσαν τις πτήσεις τους, αλλά χρησιμοποίησαν αεροσκάφη αντικατάστασης.
Τα περισσότερα από τα αεροσκάφη, που έχουν πληγεί, εξακολουθούν να είναι αποθηκευμένα και βρίσκονται ήδη υπό μακρόχρονο έλεγχο πριν παραδοθούν στους πελάτες. Η Boeing δεν έχει διευκρινίσει πόσα αεροπλάνα θα πρέπει να επιθεωρηθούν για το νέο πρόβλημα, αλλά δήλωσε ότι «κάνουμε βήματα στην παραγωγή για να διορθώσουμε αυτό το πιθανό ζήτημα και να διασφαλίσουμε ότι έχει αντιμετωπιστεί σε κάθε αεροπλάνο που παραδίδουμε».

Αν και το πρόβλημα δεν σχετίζεται με το σύστημα ελέγχου πτήσης που βρισκόταν στο επίκεντρο της -σχεδόν διετούς- απόσυρσης του Max, το περιστατικό αυτό χαλά τη θετική εικόνα από την επιστροφή στον αέρα του πιο σημαντικού -εμπορικά- προϊόντος της Boeing. Οι ρυθμιστικές αρχές είχαν αποσύρει, μόλις πριν από πέντε μήνες, την απαγόρευση πτήσεων, επιτρέποντας στην Boeing να συνεχίσει να παραδίδει τα αεροσκάφη για πρώτη φορά από το Μάρτιο του 2019 .
Η πιο πρόσφατη αποκάλυψη είναι η τελευταία σε μια σειρά ποιοτικών αδυναμιών και κατασκευαστικών ελαττωμάτων που έπληξαν τη φήμη της Boeing και ορισμένα εμβληματικά προϊόντα της, όπως τα 787 Dreamliner, το αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού KC-46 και το διαστημικό σκάφος Starliner. Η εταιρεία αναγκάστηκε, επίσης, να διακόψει τη συνεργασία και να μηνύσει υπεργολάβο ενός έργου υψηλού προφίλ, της μετατροπής δύο 747 Jumbo στον επόμενο στόλο Air Force One για τη μεταφορά του Προέδρου των ΗΠΑ.

Η τιμή της μετοχής της Boeing υποχώρησε από τα $ 280, που ήταν το μέγιστο επίπεδο για το 2021, στα $ 234 στις 22 Απριλίου, σημειώνοντας περίπου 16,4% υποχώρηση. Στο ίδιο διάστημα, ο Δείκτης S&P 500 έχει παρουσιάσει κέρδη κατά 3,6%, σημειώνοντας μάλιστα νέο ιστορικό υψηλό. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει εκτιμήσεις για κέρδη $0,5 ανά μετοχή το 2021. Για το α’ εξάμηνο, οι προβλέψεις είναι ότι θα ανακοινώσει ζημίες περίπου $1,06 ανά μετοχή, ενώ θα επιστρέψει στη κερδοφορία στο 3ο τρίμηνο του έτους. Τυχόν νέες καθυστερήσεις στις παραδόσεις του 737 είναι πολύ πιθανό να ανατρέψουν τον σχεδιασμό αυτό και να δούμε, στο τέλος του 2021, άλλη μια ζημιογόνα χρήση για την Boeing. Σε κάθε περίπτωση, η μετοχή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ίσως να αποτελεί μια από τις καλύτερες περιπτώσεις, για να παρακολουθούμε, αυτή την εποχή, στον κλάδο των εταιρειών Άμυνας και Διαστήματος.