Άκρα σιωπή για ταξίδια και εξοπλισμούς

Δημοσιεύθηκε: Νοέμβριος 4, 2018

Από τις 8 έως τις 14 Οκτωβρίου 2018, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος επισκέφθηκε τις ΗΠΑ. Στις 8 Οκτωβρίου, εγκαινίασε το ελληνικό περίπτερο στη διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων «AUSA 2018» στην Ουάσιγκτον και, την επομένη, συναντήθηκε με τον ομόλογό του James Mattis, τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών John Sullivan και τον υφυπουργό Εξωτερικών για θέματα Ευρώπης και Ευρασίας Wess Mitchell. Από τα όσα έγιναν γνωστά από αυτές τις συναντήσεις, όπως όλοι γνωρίζουμε, προκλήθηκε πολιτικός σάλος, ο οποίος ακόμα καλά κρατεί και δεν υπάρχει λόγος να τα επαναλάβουμε και εδώ.

Στις 12 του ίδιου μήνα, ο ΥΕΘΑ επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin όπου συναντήθηκε με τη διοίκηση της εταιρείας. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ: «συζήτησαν τα προγράμματα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16, των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion και τις δυνατότητες συνεργασίας της αμερικανικής εταιρείας με την ΕΑΒ, ενώ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin.». Πέραν τούτων ουδέν.

Να θυμίσουμε ότι πριν αναχωρήσει ο ΥΕΘΑ για τις ΗΠΑ, είχε πραγματοποιηθεί ΚΥΣΕΑ -«εν κρυπτώ και παραβύστω» όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια-  και ενέκρινε τις τελικές προτάσεις που είχε υποβάλει η αντιπροσωπεία της Lockheed Martin, η οποία είχε έλθει στην Ελλάδα, στα μέσα Σεπτεμβρίου, μαζί με εκπροσώπους της USAF, σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των 85 F-16 σε διαμόρφωση V. Η εν λόγω συμφωνία, για την οποία τίποτα δεν ανακοινώνεται, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες είναι της τάξης των 1,52 δισ. δολαρίων ήτοι με τις σημερινές ισοτιμίες 1,330,500,000 ευρώ. Το καλοκαίρι που μας πέρασε πληρώθηκε η προκαταβολή, ενώ έχει καθυστερήσει η πρώτη δόση. Το πρώτο αεροπλάνο προβλέπεται να πάει στις ΗΠΑ –θα είναι και το μοναδικό– κάποια στιγμή, το 2021. Εκεί θα γίνει η σχεδίαση και η ανάπτυξη της επιθυμητής τροποποίησης από την κατασκευάστρια εταιρεία, καθώς και η διασύνδεση και ολοκλήρωση των επί μέρους συστημάτων σε εργαστηριακό επίπεδο. Επίσης, η ολοκλήρωση του λογισμικού που απαιτείται για την λειτουργία και επικοινωνία των νέων συστημάτων στην πλατφόρμα των ελληνικών F-16. Η παραλαβή και αποσυναρμολόγηση όλων των άλλων αεροπλάνων θα γίνει από  την ΕΑΒ, φυσικά στην Ελλάδα, υπό την τεχνική εποπτεία της Lockheed Martin. Οι εργασίες αυτές περιλαμβάνουν: αφαίρεση των υπό αντικατάσταση συσκευών-συστημάτων και εγκατάσταση των νέων, εγκατάσταση των νέων συστημάτων και λογισμικού, ικανοποίηση και επανόρθωση οιωνδήποτε τακτικών και έκτακτων εργασιών συντήρησης, επισκευής εργοστασιακού επιπέδου. Θα ακολουθήσουν επίγειοι και πτητικοί έλεγχοι και η παράδοση των αεροπλάνων στην Πολεμική Αεροπορία. Με τι ρυθμούς θα γίνουν αυτά; Ας ελπίσουμε ικανοποιητικούς… Προβλέπεται πάντως ότι, μετά το 2024, θα παραδίδεται ένα αεροπλάνο κάθε μήνα, ήτοι 12 αεροπλάνα το χρόνο.

Ένα από τα σοβαρότερα θέματα που αφορά τον εκσυγχρονισμό είναι και αυτό της συνεργασίας του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II και του νέου σύγχρονου AESA Radar που θα εγκατασταθεί στα αναβαθμισμένα F-16V. Η USAF και η Lockheed Martin έχουν αναλάβει να μελετήσουν πλήρως το ζήτημα και να προτείνουν στην Πολεμική Αεροπορία. Έτσι, ο εκσυγχρονισμός θα ολοκληρωθεί το 2028. Να θυμίσουμε ότι, αν και η σύμβαση προβλέπει εκσυγχρονισμό 85 αεροπλάνων, ήδη αυτά έχουν μειωθεί -μετά το τελευταίο ατύχημα στην 115 ΠΜ- στα 84.

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 22 Οκτωβρίου, ο ΥΕΘΑ είχε επίσημη συνάντηση στο Παρίσι με την Γαλλίδα ομόλογό του Florence Parly. Η σχετική ελληνική ανακοίνωση το μόνο που ανέφερε ήταν: «έκαναν ανασκόπηση των διμερών αμυντικών συνεργασιών και συζήτησαν τρόπους ενίσχυσης της αμυντικής συνεργασίας των δύο χωρών». Ποιες είναι αυτές οι «συνεργασίες»; Σίγουρα πρώτη και καλύτερη είναι η πρόταση που μας έχει υποβληθεί για τις φρεγάτες Belh@ra. Αξιόπιστες πληροφορίες –και στην προκειμένη περίπτωση έχουμε «αιδήμονα σιγή»– κάνουν λόγο για δύο φρεγάτες που θα ναυπηγηθούν στη Γαλλία και άλλες δύο στην Ελλάδα, όταν και όποτε υπάρξουν ναυπηγεία. Το κόστος και των δύο πρώτων φρεγατών είναι της τάξης των 1,3 δισ. Σ’ αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται τα όπλα. Θα υπάρχουν δηλαδή οι φορείς, οι βάσεις κ.λπ., αλλά θα απαιτηθούν επιπλέον χρήματα για την προμήθεια των βλημάτων, των τορπιλών κλπ. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι για το πρόγραμμα των Belh@ra οι Γάλλοι θυμίζουν την «πρόταση Macron», δηλαδή θα υπάρξει συμψηφισμός με τις επιστροφές που ζητάμε από τους τόκους των ομολόγων του Μνημονίου. Επ’ αυτού όμως υπάρχουν αντιρρήσεις από την Ε.Ε. με προεξέχουσα την Γερμανία.